[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1394 1394 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 156-175 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر شرکت گردشگری پدیده بر بازار زمین و مسکن در شهر شاندیز
خانم زهرا عنابستانی 1، دکتر محمد رحیم رهنما2
1- دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، zanabestani@yahoo.com
2- دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری
چکیده:   (1018 مشاهده)

امروزه مشکل مسکن در اکثر شـهرهای کشـور، پدیـده ای اسـت کـه شهروندان برای تأمین آن با مشکلاتی روبرو هستند و این روند بـا حضـور  پروژه های بزرگ شهری در مقیاس ملی در یک سکونتگاه شـهری کـوچکی می تواند تحولات چشمگیری در حوزه بازار زمین و مسکن به وجـود آورد. در این مقاله تلاش شد تا تأثیر حضور و فعالیـت شـرکت گردشـگری پدیـده شاندیز بر تحولات بازار زمین و مسکن در این شهر از دیـدگاه شـهروندان موردبررسی قرار گیرد. روش تحقیق در این مطالعه، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی-تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میــدانی و روش تجزیــه وتحلیــل اطلاعــات هــم به صــورت آمار توصیفی )میانگین، انحراف معیار( و استنباطی )تحلیل عاملی و آزمون T تک نمونه ای( صورت گرفته است.  جامعه آمـاری تحقیـق، شامل خانوارهـای ساکن در شهر شاندیز که طبق سرشـماری سـال 1390، دارای3056 خانوار و10428نفرجمعیت می باشد، طبق فرمول کوکران تعـداد  نمونـه لازم 160 خانوار به دست آمد . با توجه به یافته های تحقیق، عوامل اجتماعی و اقتصادی ناشی از حضور و فعالیت شـرکت گردشـگری پدیـده در شـهر شاندیز با آماره 36 درصد بیشترین تأثیر را بر تغییرات بازار زمین و مسکن  در این شهر داشته اند . هم چنین بر پایـۀ آزمـون T تـک نمونـه ای اخـتلاف  معناداری بین میانگین عوامل و میانۀ نظری  3 در شـهر شـاندیز از دیـدگاه  شهروندان وجود دارد که بیـانگر اثرگـذاری قابـل  ملاحظـه ایـن عوامـل در تغییرات بازار زمین و مسکن است. با توجه به یافته ها، راهکارهـایی شـامل توجه مدیران شهری به تحولات بازار زمین و مسـکن در آینـده، توجـه بـه مساکن اقشار کم درآمد و بومی، جلوگیری از پیدایش تعارضـات اجتمـاعی، فراهم نمودن زیرساخت ها و غیره پیشنهاد شده است

واژه‌های کلیدی: مسکن شهری، شرکت گردشگری پدیده، عوامل اجتمـاعی و اقتصادی، شهر شاندیز
متن کامل [PDF 676 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


عنابستانی زهرا، رهنما محمد رحیم. تأثیر شرکت گردشگری پدیده بر بازار زمین و مسکن در شهر شاندیز. فصلنامه شهر پایدار. 1394; 2 (1) :156-175

URL: http://jscity.ir/article-1-163-fa.html



دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1394 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه شهر پایدار Journal of Sustainable City
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3657